onsdag 9 maj 2012

börs/penal







Av ett av mina tygfynd från senaste tiden blev det en börs/penal. Jag har länge haft en penal i tankarna och jag har en tygbit utklippt nånstans. Den penalen strandade på att jag inte hade nån lämplig gradkedja hemma då. Igår när jag skulle sy den klart, hittade jag förståss inte biten. Ett av tygfynden låg bland tvätten och jag såg en penal framför mig. Först försökte jag klura ut själv hur jag skulle sy en vändsydd börs. Men min hjärnkapacitet räckte inte till utan jag fick ta bloggar till hjälp. Mina första sök-ord var dragkedja och vändsy, men där kom det fram endast klänningar. I och för sig bra sidor, men tanken räckte inte till att omvandla en klänning till en penal. Mina nästa ord var börs och sy och då lyckades jag bättre. Härifrån och härifrån hittade jag tillräckligt med hjälp för att kunna sy en vändsydd börs. Det var ju inte svårt egentligen, men hjälp behövde jag nog. Tänk vad bra då det finns internet dåna här gånger..

Fodret är ett orange Ikea-tyg och dragkedjan från loppis. Som råd till nästa gång jag ska sy penal är: minimera sömnsmån, sy kanterna in en bit i dragkedjan. Fundera också på om man skulle lägga "tukikangas" på det yttre tyget i stället för det inre. Annars är jag nöjd med penalen, den får hänga med på jobbresorna. Och det kan nog bli fler bara jag får skaffat hem fler dragkedjor, för tyg finns det i mängd och massor i skåp och lådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar