torsdag 21 april 2011

små saker



Mitt stackars bibliotekskort får utstå mycket. Det är i användning varje vecka och förut blev det förvarat i jackfickan för att jag skulle veta var det fanns. I vintras i 30-graders kylan sade det upp kontraktet. Det sprack i två delar. Den snälla bibliotekarien tejpade ihop det med genomskinlig plast som första hjälp, men det funkade inte lika bra som förr. Jag köpte ett nytt för 3 € och lovade ta bättre hand om det. Förståss hamnade det i jackfickan igen och för nån vecka sedan fick det nya kortet lite böjning i sig... Förståss hade jag inte tagit bättre hand om det än tidigare, fast jag lovat... En hel plånbok för ett ynka litet bibliotekskort lät lite för mycket, så jag funderade ut ett fodral.

Jag klippte ut en fyrkant som jag stadgade med limtyg av den stadigare sorten. Sydde ihop så jag fyrdubbelt tyg och vips så fick mitt kära bibliotekskort ett fodral. Kanske det nu skulle hålla lite längre? Och så har jag faktiskt börjat ett skötsammare liv. Jag har en skild biblioteksryggsäck där mitt bibliotekskort får vara ifred i ett eget fack, med fodralet på förståss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar