lördag 9 juni 2012

dregglisar

Dregglisar var det första jag sydde, då jag började sy barnkläder. Orsaken till det var en spyttande och dregglande bebis. Jag tror faktiskt att det var då jag hågsade att det finns sy-bloggar.  Jag behövde lite idéer och mönster. Dregglisar fanns det ju massor av i sy-bloggarna, bara att välja och vraka bland idéerna. Dregglisarna användes flitigt och används också nu i vår, då halsskyddet började bli lite för varmt.

Min syster ville att jag skulle låna dregglisar åt deras flicka. Det gick ju bra och jag sydde några egna åt henne också. De första hann (mindes) jag tyvärr inte fotografera innan hon fick dem. Några dagar efter att vi talat om dregglisar var jag på loppis. Hittade två meter röd flanell och fyra bitar med blårutig flanell, så nu ska det minnsann sys dregglisar... =)


Här är några av dem: Dessa har röd flanell på en sida och andra tyger på den andra. Det turkosa är velour, det ljusblå av ett gammalt lakan och det rosa av en gammal t-skjorta. Dessa fick hammaribankade knäppen. Hammarbankandet tar lite på nerverna. Först ska man hitta rätt delar, sedan få igenom spetsarna  på tyget och sedan få den jämt bankat så att knappen inte blir sned. Jag överväger att införskaffa en kam-tång och kamknäppen, men funderar om jag kommer att behöva dem mera om jag nu inte ska bli storproducent av dregglisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar