torsdag 9 januari 2014

Fem sygrejor jag inte klarar mig utan

Fem sygrejor jag inte klarar mig utan: Symaskinen, overlocken, sprätten, knappnålar och sax. Har man alla dessa borde sömnaden gå riktigt bra. Fast det förutsätter att man har tyg då förstås... ;-)
Symaskinen och overlocken får egna inlägg, så ordar inte mer om dem nu.


Sprätten har jag en hatkärlek-relation till, den är ett nödvändigt ont. I och för sig blev sprättandet lite uthärdligare då jag hittade Strömmings tips om hur man sprättar en overlocksöm. Roligt är det aldrig att sprätta, men lite bättre blev efter tipset. Jag skäms att erkänna att emellanåt har jag klippt bort overlocksömmen istället för att sprätta, men nu har jag inte behövt göra det.


Knappnålarna är räddaren om man inte orkar tråckla, är lite för lat för det. Fast måste erkänna att resultatet skulle många gånger var bättre om man skulle tråckla och inte bara nåla. Risken att köra av en nål är överhängande om man nålar en overlocksöm, hittills har det hänt en gång att jag kört över en nål med overlocken och jag väntar på nästa gång... Har läst diverse horror-historier om overlockens kniv som är jättedyr att byta, så helst ska det inte ske många gånger.


Saxar, jag har fyra stycken. Två "kangas-saxet", som man inte får klippa nåt annat med än tyg och två som oftast är någon annanstans än i syrummet. De två andra får man klippa papper med och tydligen har jag lärt min son bra, för han varnar mig alltid att jag inte får klippa nåt annat än tyg med mina tygsaxar. Tygsaxarna är helt vanliga Fiskars-saxar, en orange och en Muminpappan. De duger åt mig, vässer man dem emellanåt klipper de helt ok.

1 kommentar:

  1. Heissan! Käypä kurkkaamassa tosimummolaan, siellä on asiaa sinulle! =)

    SvaraRadera