söndag 20 mars 2011

återbruk

Re-do, återbruk, återvinning, återanvändning... Många uttryck som liknar varandra, men som jag tycker betyder lite olika. Jag är inte petnoga, utan använder nog dessa uttryck sidaa vid sida emellanåt. Men jag vill klargöra dem lite för mig själv här. Jag tycker re-do är ganska bra benämning om man gör om nåt till nåt nytt. Återbruk tycker jag är att man börjar använda nån sak på nytt; brukar på nytt. Återvinning igen är kanske mer att man använder råvaran på nytt, t.ex. gör nytt glas av redan en gång använt glas. Återanvändning är då samma som återbruk. Finns det nåt svenskt ord för re-do? Eller är det återbruk som gäller? Kanske mina förklaringar inte är det rättta i alla fall... Men dessa ord är så nära varandra i innebörd, så jag tror nog alla förstår då man använder nåt av dem.



Detta skulle jag kalla re-do. Min sambos farmors matt-trasor, synd att hon var så ivrig att göra matt-trasor. Flera av remsorna ser ut att ha varit fina tyger. Men man får försöka göra nåt bra av dem... Än har jag inte kommit så långt så att jag börjat väva. Vävstol och matt-trasor finns, det är bara "trådarna" som fattas. (Antagligen har de nåt finare namn, men jag är ingen expert på vävning...) Det har blivit pannlappar av dem. Virkade med virknål 4,5, med enkal stolpar. Måtten på den blå är ca 20x20 cm, och den vit-gul-svarta 28x20 cm. De håller värmen borta förvånansvärt bra, lika bra som de köpta. Än finns det sisådär 4 svarta säckar med matt-trasor, men tror jag nöjer mig med några pannlappar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar